سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هامون

مشکلات را شکلات کنید!

دوستان عزیزم سلام!

متن فوق  از مقدمه ی کتاب مشکلات را شکلات کنید از مجموعه کتاب های "شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید" نوشته مسعود لعلی انتخاب شده است باشد که مفید واقع گردد.

روزی (زیبایی) و (زشتی ) در ساحل دریا به هم رسیدند. آن دو به هم گفتند : (بیا در دریا شنا کنیم). برهنه شدند و در آب دریا شنا کردند و زمانی گذشت و زشتی به ساحل بازگشت و جامه های زیبایی را پوشید و رفت .

زیبایی نیز از دریا بیرون آمد و تن پوشش را نیافت . از برهنگی خویش شرم کرد و به ناچار لباس زشتی را پوشید و به راه خود رفت .

تا این زمان نیز، مردان و زنان ، این دو را باهم اشتباه می گیرند. اما اندک افرادی هم هستند که چهره ی زیبایی را می بینند و فارغ از جامه هایی که برتن دارد او را می شناسند و برخی نیز چهره ی زشتی را می شناسند و لباس هاییش او را از چشم های اینان پنهان نمی دارد.

و در این زندگی چه بسیار زیبایی هایی که زشت می نمایند و چه زشتی هایی که زیبا جلوه می کنند. این کتاب درباره ی یکی از بزرگترین زیبایی هایی است که زشت زشت جلوه گر شده است . زیبایی (مشکلات).

اصولا ما آدم ها از هرگونه سختی و دردسری بیزاریم و با شنیدن کلمه (سختی) منزجر و نگران می شویم . این مساله خود منعکس کننده ی نگاه و نگرش ما به واقعیت (مشکلات ) است . ما اغلب مشکلات و سختی ها را به دو گونه تعبیر و توجیه می کنیم:

- بد شانسی و بد اقبالی

- کیفر گناهان و اعمال ناشایست.

(مشکل نگرشی است که نسبت به مشکل دارید )

یک عدد کاغذ سپید بردارید و در مرکز آن نقطه ای بگدارید . فرض کنید آن نقطه شما هستید . حالا دایره ای دور آن بکشید . نام این دایره ، دایره ی نفوذ است.
 

دایره نفوذ

در واقع هر مساله ای که برای شما به راحتی قابل حل شدن است و شما را به دردسر نمی اندازد ، در این دایره قرار می گیرد . حالا دایره ای بزرگتر دور دایره ی نفوذتان رسم کنید . نام این دایره ، دایره ی نگرانی است.

دایره ی نگرانی

وسعت دایره ی نفوذ نشان دهنده ی میزان توانمندی های شماست . هر چه انسان توانمند تر باشد ، یعنی دایره ی نفوذ بزرگتری داشته باشد ، شرایط و مسایل بیشتری در دایره ی نفوذش قرار می گیرد.

دایره ی نفوذ و نگرانی انسان ها با هم متفاوت است. لذا ممکن است یک اتفاق برای یک نفر بحران بزرگی تلقی گردد اما همان مساله برای دیگری چیز بزرگی محسوب نشود . مثلا ، کودکی را در نظر بگیرید که عروسکش شکسته است.او گریه و زاری می کند . بزرگتر ها به او می خندند که به خاطر این مساله ی کوچک به هم ریخته است. آنها متوجه نیستند که کودک دارای حلقه ی نفوذ بسیار کوچکی است . لذا بیشتر اتفاقات در خارج از دایره ی نفوذش قرار می گیرد.

هر چه بیشتر رشد کنیم و تجربیات بیشتری بدست آوریم ، دایره ی نفوذمان گسترده می گردد و در واقع رشد چیزی جز گسترش دایره ی نفوذمان نیست.

بلوغ مقوله ای مربوط به سن و سال نیست ، خیلی ها از نظر سنی بالغ به نظر می رسند امابا کوچکترین مساله ای از کوره در می روند ، افسرده می شوند و ماتم می گیرند ، زیرا در واقع آنها هنوز به رشد واقعی نرسیده اند .

به سادگی و از نوع مسایل و بحران های افراد می توان به میزان رشد و پختگی آنها پی برد اینکه یک فرد چه چیزی را مساله و مشکل بداند منعکس کننده ی میزان بلوغ اوست . فرض کنید به خانه ی دوستی رفته اید و از شما می خواهند به دفتر حل مسایل ریاضی فرزندش نگاهی بیاندازید تا بررسی کنید آیا مسایل به درستی حل شده اند یا خیر . حتی اگر کسی به شما نگویداو در چه پایه ای درس می خواند ، از صورت مساله به میزان تحصیلات او پی می برید .

حالا سوال مهمی که شما بایستی به آن پاسخ دهید این است : مسایل و سوالات عمده ی زندگی شما چیست؟

چه چیزی آرامش شما را سلب می کند و فکرتان را به خود مشغول می سازد؟

همان طور که گفته شد مسایل همچون آینه ای میزان قدرتمان را به ما نشان می دهد و تصویری از ما را به خویش بازمی تاباند . اما سوال مهم تر این است که با مسایل عمده و فراز و نشیب های زندگی چگونه برخورد می کنید؟

(مشکل نبود مشکل است)

افراد در برابر مشکلات دو نوع عکس العمل نشان می دهند .

1- برخی ترجیح می دهند که از دایره ی نفوذ خود خارج نشوند . آنها از شرایطی که در حوزه ی نگرانی آنهاست فاصله می گیرند و نمی خواهند با آنها روبرو شوند حتی ممکن است به مواد مخدر پناه ببرند تا فکر به مشکلات آنها را نیازارد . از نظر این نوع افراد بزرگترین راه حل مسایل ، پاک کردن صورت مساله از طریق نادیده انگاشتن آن است . آنها امیدوارند که با گذر زمان فرجی حاصل شود و مشکلات خود به خود حل شوند .

2- اما عده ای هم هستند که به استقبال مسایل و شرایط دشوار می روند ، هر چند آزرده می شوند اما می دانند بهترین راه حل ، فایق آمدن بر دشواری ها است . گروه دوم در واقع از طریق حل مسایل و مشکلات دایره ی نفوذ خود را گسترش می دهند .زیرا پس از حل هر مساله ای توان فرد برابر با اندازه ی آن مشکل رشد می کند . به صورتی که هر مشکل و شرایطی که به اندازه ی مشکل قبلی باشد به علت گسترش دایره ی نفوذ در این منطقه قرار می گیرد و آنها دیگر از این بابت آزرده نمی شوند.

شما هیچ مشکلی ندارید تنها مشکلی که وجود دارد این است که فراموش کرده اید برای چه به دنیا آمده اید . قرار نبوده زندگی ساده باشد ، قرار نبوده ساده و بی دردسر باشد . زندگی به این منظور طراحی شده است که شما را به چالش رشد و تغییر روبه رو کند تا انسانی خود آگاه تر و مهربان تر و کمال یافته تر شوید. ( باربارا دی آنجلیس )

(زندگی یک مساله است باید حلش کرد)

زندگی یک کلاس و دوره ی فراگیری مسایل ریاضی است . آنها که فکر می کنند خوشبختی یعنی زندگی بدون مشکل و پیچیدگی ، هنوز حقیقت زندگی را به درستی درک نکرده اند . اگر مساله ای نباشد ، بحران و دردسری نباشد ، انسان هیچ چیز یاد نمی گیرد و هیچ فرصتی برای رشد و تعالی نخواهد داشت .

هدف زندگی رشد و تعالی است . هدفی که بدون وجود مشکلات راهی برای دست یافتن به آن نخواهید یافت . مشکلات به شما انگیزه ی پیشرفت و رشد می دهند . در واقع باید کلمه ی (مشکل) در ذهن شما به تداعی (پیشرفت) باشد ، به طوری که هر زمان به مشکلی بر می خورید بلا فاصله به جای احساس نا امیدی و ترس ، از اینکه می توانید ظرفیت وجودی خود را گسترش دهید شاد شوید .

می توانید از حل مشکلات برای خود تفریحی بسازید . این شیوه ی مناسبی برای نگاه کردن به مشکلات است . مهم نیست شما که هستید و چه بر سرتان آمده است ، هدف از زندگی رشد است و مشکلی که اکنون برایتان رخ داده است دلیل رشد شماست و اگر رشد نکنید نمی توانید خوشحال باشید.(آنتونی رابینز)

مشکلات و مسایل نه تنها کفاره گناهانتان نیست بلکه عالی ترین نعمت های الهی است:

سلسله ی کوی دوست حلقه ی دام بلاست

هرکه در این حلقه نیست ، فارغ از این ماجراست

نویسنده ای می گفت : ( وقتی خدا بخواهد هدیه ای برای شما بفرستد ، آن را در مشکلی می پیچد و هر چه مشکل بزرگتر باشد ، هدیه هم بزرگتر است.)

مشکلات ، بد شانسی و بد بیاری نیز نیستند ، بلکه بزرگترین فرصت ها و مجالها در دل گرفتاری ها است .

آلبرت انیشتن معتقد است:( مجال در دل دشواری ها نهفته است)

مشکلات ، نردبانی است برای صعود انسان به بالاترین قلعه های زندگی ، پیام کتاب این است (مشکلات را شکلات کنید) و شرط لازم برای این کار این است که آنها را شکلات ببینیم و باور کنیم که :

- در دل هر زحمتی ، رحمتی است

بعد از هر رنجی ، گنجی نهفته است

و بعد از نقمت ، نعمتی است که لباس مبدل به تن کرده است.

 


ارسال شده در توسط